Het Kremlin heeft een plan laten ontwikkelen om de politieke regimes in Polen, Tsjechië en Hongarije omver te werpen en de Visegradgroep te ontmantelen. Dat blijkt uit gelekte documenten die zijn onderzocht door het OCCRP en Delfi Estonia. De plannen zijn opgesteld door het Russische ‘Agentschap voor Sociaal Ontwerp’ (SDA), een bedrijf dat onder EU-, Amerikaanse en Britse sancties staat vanwege inmenging in verkiezingen.
Volgens de documenten wil Moskou de Visegradgroep – het samenwerkingsverband van Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije – opheffen en vervangen door een nieuw blok waarin vooral Tsjechië een ondergeschikte rol krijgt. Het doel is om de regio te isoleren en de invloed van het Westen te verzwakken, aldus de onderzoekers.
De strategie maakt deel uit van een bredere campagne van ‘cognitieve aanvallen’ door het SDA, dat onder controle staat van de Russische presidentiële administratie. Eerder documenteerde het onderzoek al islamofobe provocaties in Parijs in september 2025 en inmenging in verkiezingen in meerdere Europese landen.
Uit de plannen blijkt dat Moskou geen van de Visegrad-landen als gelijkwaardige partner ziet, maar ze wil gebruiken als instrument om de westerse eenheid te ondermijnen. Vooral Tsjechië moet worden gestraft voor zijn consistente anti-Russische opstelling. Het land moet worden buitengesloten van strategische veiligheidsinitiatieven, zo staat in de documenten.
De onderzoekers waarschuwen dat de plannen een langetermijndreiging vormen voor de Europese veiligheid en de eenheid van de oostflank van de NAVO. Ze roepen de EU en de NAVO op om over te gaan van observatie naar een actieve, gecoördineerde reactie.