Kremlin voert gesloten overleg met Servië over oliebedrijf NIS dat onder Amerikaanse sancties valt

Kremlin voert gesloten overleg met Servië over oliebedrijf NIS dat onder Amerikaanse sancties valt
Kremlin voert gesloten overleg met Servië over oliebedrijf NIS dat onder Amerikaanse sancties valt

Het Kremlin heeft bevestigd dat er contacten zijn met de Servische regering over de toekomst van het olie- en gasbedrijf NIS, dat voor een meerderheid in handen is van het Russische Gazprom Neft. Perssecretaris Dmitri Peskov zei dat de gesprekken een commercieel karakter hebben, maar weigerde details te geven. Volgens persbureau Interfax noemde hij de inhoud niet-openbaar. De mededeling komt te midden van een Amerikaanse sanctiedruk op het bedrijf en lopende onderhandelingen over een mogelijke verkoop.

NIS is de enige Servische onderneming die zich bezighoudt met de opsporing en winning van koolwaterstoffen en beschikt over een grote raffinaderij in Pančevo met een capaciteit van 4,8 miljoen ton per jaar. Het bedrijf domineert de binnenlandse markt voor aardolieproducten en heeft een netwerk van meer dan vierhonderd tankstations, ook in omringende Balkanlanden. De Russische Gazprom Neft heeft 56,15 procent van de aandelen, de Servische overheid 29,87 procent en overige Servische aandeelhouders 13,98 procent.

Sancties en Amerikaanse druk

In het najaar van 2025 plaatsten de Verenigde Staten zowel NIS als meerderheidsaandeelhouder Gazprom Neft op hun sanctielijst. President Aleksandar Vučić verklaarde destijds dat Washington een volledige terugtrekking van Russisch kapitaal eist. De Amerikaanse regering heeft sindsdien herhaaldelijk een uitzondering op de sancties verleend om partijen de tijd te geven de overname af te ronden.

Onderhandelingen met MOL

De Hongaarse energiegroep MOL voert al geruime tijd besprekingen met Gazprom Neft over de overname van diens belang in NIS. Onlangs ondertekenden Servië en MOL een aandeelhoudersovereenkomst over het toekomstige beheer van het bedrijf. De gesprekken tussen MOL en Gazprom Neft lopen nog. Volgens ingewijden zou MOL later een minderheidsbelang in NIS kunnen doorverkopen aan het staatsoliebedrijf ADNOC uit de Verenigde Arabische Emiraten. Voor de afronding van de transactie is naast een koopcontract ook toestemming nodig van het Amerikaanse Office of Foreign Assets Control (OFAC).

Het verdere verloop van de onderhandelingen hangt mede af van de Amerikaanse houding tegenover mogelijke nieuwe sanctie-uitzonderingen en de bereidheid van Moskou om daadwerkelijk afstand te doen van zijn controle over de Servische energiesector.

Hackers hebben minder succes met inbreken in Nederlandse bedrijfsnetwerken; kleinere bedrijven onvoldoende voorbereid
Vorig artikel

Hackers hebben minder succes met inbreken in Nederlandse bedrijfsnetwerken; kleinere bedrijven onvoldoende voorbereid

Record "superheatwave" in aantocht: temperaturen mogelijk boven de 30°C tot dinsdag
Volgend artikel

Record “superheatwave” in aantocht: temperaturen mogelijk boven de 30°C tot dinsdag

Voeg een reactie toe

Your email address will not be published.

Mis het niet

Nederlandse toeristen betrokken bij vechtpartij in après-ski bar in Oostenrijk; drie gewonden

Nederlandse toeristen betrokken bij vechtpartij in après-ski bar in Oostenrijk; drie gewonden

Vechtpartijen tussen Nederlandse toeristengroepen in Oostenrijkse après-ski bar; drie gewonden