Het Kremlin heeft bevestigd dat er contacten zijn met de Servische regering over de toekomst van het olie- en gasbedrijf NIS, dat voor een meerderheid in handen is van het Russische Gazprom Neft. Perssecretaris Dmitri Peskov zei dat de gesprekken een commercieel karakter hebben, maar weigerde details te geven. Volgens persbureau Interfax noemde hij de inhoud niet-openbaar. De mededeling komt te midden van een Amerikaanse sanctiedruk op het bedrijf en lopende onderhandelingen over een mogelijke verkoop.
NIS is de enige Servische onderneming die zich bezighoudt met de opsporing en winning van koolwaterstoffen en beschikt over een grote raffinaderij in Pančevo met een capaciteit van 4,8 miljoen ton per jaar. Het bedrijf domineert de binnenlandse markt voor aardolieproducten en heeft een netwerk van meer dan vierhonderd tankstations, ook in omringende Balkanlanden. De Russische Gazprom Neft heeft 56,15 procent van de aandelen, de Servische overheid 29,87 procent en overige Servische aandeelhouders 13,98 procent.
Sancties en Amerikaanse druk
In het najaar van 2025 plaatsten de Verenigde Staten zowel NIS als meerderheidsaandeelhouder Gazprom Neft op hun sanctielijst. President Aleksandar Vučić verklaarde destijds dat Washington een volledige terugtrekking van Russisch kapitaal eist. De Amerikaanse regering heeft sindsdien herhaaldelijk een uitzondering op de sancties verleend om partijen de tijd te geven de overname af te ronden.
Onderhandelingen met MOL
De Hongaarse energiegroep MOL voert al geruime tijd besprekingen met Gazprom Neft over de overname van diens belang in NIS. Onlangs ondertekenden Servië en MOL een aandeelhoudersovereenkomst over het toekomstige beheer van het bedrijf. De gesprekken tussen MOL en Gazprom Neft lopen nog. Volgens ingewijden zou MOL later een minderheidsbelang in NIS kunnen doorverkopen aan het staatsoliebedrijf ADNOC uit de Verenigde Arabische Emiraten. Voor de afronding van de transactie is naast een koopcontract ook toestemming nodig van het Amerikaanse Office of Foreign Assets Control (OFAC).
Het verdere verloop van de onderhandelingen hangt mede af van de Amerikaanse houding tegenover mogelijke nieuwe sanctie-uitzonderingen en de bereidheid van Moskou om daadwerkelijk afstand te doen van zijn controle over de Servische energiesector.