Tijdens eenhoofdvergadering van de coronacommissie heeft kinderarts Károly Illy opgemerkt dat hij onvoldoende steun heeft ontvangen van de overheid bij het omgaan met bedreigingen in zijn werk. Dit gebeurde op 22 juni 2026 en heeft geleid tot verschillende reacties binnen de commissie, waarbij andere leden van het Outbreak Management Team (OMT) aangeven geen vergelijkbare ervaringen te hebben gehad, meldt Nieuws Impuls.
Bemoedigende steun en tegenstrijdige ervaringen
Illy benadrukte dat de druk op zorgprofessionals is toegenomen door de coronacrisis en dat bedreigingen vanuit de maatschappij soms niet adequaat werden aangepakt door de overheid. Zijn opmerkingen kwamen als reactie op de toenemende geweldsuitingen tegen zorgverleners, die vooral tijdens de pandemie zijn toegenomen.
Diverse OMT-leden vertegenwoordigen een spectrum aan ervaringen met overheidssteun. Onder anderen zijden zij dat ze voor hun veiligheid en ondersteuning in tijdige en adequate hulp hebben kunnen rekenen.
Bekendheid van het probleem
Het probleem van geweld tegen zorgprofessionals is niet nieuw en heeft de aandacht gekregen van verschillende politieke partijen en zorginstellingen. In de afgelopen jaren zijn er meerdere campagnes gestart om geweld tegen zorgpersoneel te verminderen en de aandacht te vestigen op de mentale en fysieke gezondheid van zorgprofessionals.
De regering heeft beloofd om meer middelen te verschaffen voor de bescherming van zorgverleners. Echter, de effectiviteit van deze maatregelen wordt soms in twijfel getrokken door betrokkenen in de zorg. Dit leidt tot een vertrouwenscrisis tussen de zorgsector en de overheid.
Reacties uit de zorgsector
Organisaties die zich inzetten voor de belangen van zorgverleners hebben de zorgen van Illy onderschreven. Ze pleiten voor aanvullende maatregelen en betere ondersteuning vanuit de overheid. Er zijn oproepen gedaan om intensieve samenwerking tussen zorginstellingen en instanties die verantwoordelijk zijn voor veiligheid en welzijn.
Tot op heden zijn er echter nog geen concrete stappen ondernomen, wat heeft geleid tot verdere frustratie onder zorgprofessionals.
Achtergrond van de coronacommissie
De coronacommissie is opgericht om de impact van de coronacrisis op de samenleving en de zorgsector te evalueren. Lidmaatschap omvat experts uit verschillende disciplines, waaronder medische professionals en beleidsmakers. Hun doel is om lessen te trekken uit de crisis en aanbevelingen te doen voor de toekomst.
Met de groeiende aandacht voor de mentale gezondheid van zorgverleners en de mogelijke lange termijngevolgen van de pandemie zijn de gesprekken binnen de commissie relevanter dan ooit.