Zestig Nederlandse organisaties hebben de regering opgeroepen tot het invoeren van bindende regels om het drinkwaterverbruik in nieuwe en gerenoveerde woningen te verminderen. De groep waarschuwt voor een mogelijke “drinkwatercongestie” nu de druk op de watervoorziening toeneemt. Dit verzoek werd via een petitie aan de Tweede Kamer gepresenteerd en is ondertekend door gemeenten, provincies, waterschappen en water- en bouwbedrijven, meldt Nieuws Impuls.
De coalitie benadrukt dat vrijwillige inspanningen niet langer voldoende zijn om te voldoen aan de stijgende vraag naar drinkwater. De groei van de bevolkingsdichtheid en de gevolgen van klimaatverandering verhogen de druk op het drinkwatersysteem, waardoor maatregelen noodzakelijk zijn.
Bij de petitie werd gesymboliseerd dat samenwerkingsverbanden tussen verschillende instanties cruciaal zijn, nu het behoud van drinkwater als een steeds urgenter thema wordt gezien. Organisaties wijzen erop dat de hoeveelheid drinkwater die per huishouden wordt verbruikt, drastisch moet dalen om aan de toekomstige behoeften te kunnen voldoen.
De oproep wordt gesteund door zowel lokale als nationale overheden en onderstreept de noodzaak van een gezamenlijke aanpak in de strijd tegen de toenemende druk op de watervoorziening. Met de aangekondigde maatregelen hoopt men een langdurige oplossing te vinden voor de uitdagingen op het gebied van drinkwatervoorziening in Nederland.